2022 őszén Korbai Hajnal, a Mosoly munkatársa Potsdamban járt az alapítvány támogatásával a European Association of Dance Movement Therapy (EADMT) 4. konferenciáján. A How far is far? How close is close? Choreographing a new world (Milyen messze van a messze? Milyen közel a közel? Egy új világ koreografálása) címmel tartott szakmai találkozó a Covid utáni új világgal foglalkozott, ahol újra kellett értelmezni az emberi és a terápiás kapcsolatok számos aspektusát. A konferencia megmutatta, hogyan tudnak a testi tudatosságban jártas kollégák egy támogató légkörben együtt dolgozni az elmúlt évek traumáinak feloldásán. A sok színes előadásból és workshopból született egy Mosolyblog bejegyzés is, amelyben a táncterapeuták saját mentális egészségével is foglalkoztunk, remélve, hogy más terápiás ágak képviselői szintén hasznos ötleteket meríthetnek ebből az összefoglalóból.
Nemzetközi projektek
A Mosoly külföldi útjai
Több évtizede az alapítvány kiemelt céljai között szerepel, hogy elmélyítse munkatársainak és terapeutáinak ismereteit a különböző mese- és művészetterápiás területeken, valamint bekapcsolódjon a nemzetközi szakmai vérkeringésbe. Ennek megvalósításához folyamatosan keressük azokat a külföldi együttműködő partnereket és lehetőségeket, amelyek révén további tapasztalatokat gyűjthetünk. 2004 óta, mikor az első európai mobilitási programokban támogatást nyertünk, már több országban is jártak a Mosolyos gyerekek, a munkatársak és a terapeuták egyaránt, más országok szakemberei is ellátogattak hozzánk, valamint voltak olyan nemzetközi együttműködéseink is, melyekben csak elektronikus levelezés útján cseréltünk szakmai tapasztalatokat.
How far is far? How close is close? Choreographing a new world
2022
Tanulmányút Norvégiába
2015
2015 októberében az NCTA szervezésében Varga Helena, a Mosoly munkatársa Oslóba utazott, hogy ottani nonprofit szervezeteket látogasson és társadalmi kezdeményezéseket tanulmányozzon. A tanulmányút során elsősorban hasonló módszerekkel dolgozó szervezetekkel próbálta felvenni a kapcsolatot, melyek egyike volt a Norwegian Centre for Violence and Traumatic Stress Studies (NKVTS). Az oslói egyetemhez tartozó NKVTS fő célja, hogy az erőszak és a traumák okozta stressz okát és ezek csökkentésének lehetőségeit tanulmányozza különböző célcsoportok esetében. A kutatóközpont egyik partnere a Norwegian Institute of Expressive Arts and Communications (NIKUT) volt, mely művészetterápiás képzéseket nyújt, elsősorban terapeutáknak. A program megismerésének legfőbb tanulsága számunkra az volt, hogyan lehet a kutatásokból származó tudást és a művészetterápiában használatos módszereket egymás gazdagítására használni, hogy segítsünk a fiataloknak megbirkózni nehéz élethelyzeteikkel.
The Circularity of Mind and Body
2015 tavaszán a Herbstakademie heidelbergi konferenciáján az alapítvány képviseletében Korbai Hajnal vehetett részt. A The Circularity of Mind and Body címmel tartott eseményen a különböző test-elme cirkularitással kapcsolatos elméleteket és tudományterületeket integrálták egy nagyon izgalmas programban. Amiért fontosnak tartottuk ezt a tudományos irányvonalat mélyebben megismerni, az az, hogy a test-elme kölcsönös egymásra hatását leíró elméleti modellek alkalmazásával és a gyakorlatba való átültetésükhöz szükséges testtudati technikák bevonásával a verbális és nonverbális terápiás módszerek széles körének hatékonysága fokozható. Az alapítvány következő éveinek több programjában is kiemelten foglalkozott a testtudati technikák terápiába emelésének lehetőségeivel, és szakmai találkozókat tartott a témában.
Pozitív pszichológia
2014
2014 tavaszán és a rákövetkező évben a Danish Institute for Study Abroad (DIS) szervezésében dán egyetemi hallgatók jártak a Mosolyban tanulmányúton. A Pozitív pszichológia kurzus keretében betekintettek a Mosoly Alapítvány művészetterápiás munkájába, és a hazai egészségügy rendszerének működésébe. Céljuk a jelen helyzet feltárásán túl az volt, hogy Magyarország elmúlt 130 éves nemzeti történelmének összefüggésében tanulmányozzák a jólléti intézkedéseket, a virágzó kulturális fővárostól a világháborúkon át a mai posztkommunista államig.
A gyógyítás lelki oldala: Mese- és művészetterápia súlyosan beteg gyermekeknek magyar kórházakban
2013
2013-ban ezt az irányt vittük tovább A gyógyítás lelki oldala: Mese- és művészetterápia súlyosan beteg gyermekeknek magyar kórházakban (NCTA) címmel. A projekt célja az volt, hogy két magyarországi kórházban ingyenes művészeti és meseterápiás szolgáltatásokat nyújtson krónikus betegséggel küzdő gyermekek számára. Terapeutáink szorosan együttműködtek a kórházakban dolgozó szakemberekkel, hogy az orvosi kezelések és a pszichológiai támogatás egymást erősítsék. A projekt része volt egy kétnapos workshop a meseterápiás módszerekről, amely más, beteg gyerekekkel foglalkozó szervezetek számára is nyitott volt. A program magas színvonalú terápiás szolgáltatásainak és képzési lehetőségeinek köszönhetően hozzájárult a művészeti és meseterápiás kultúra fejlesztéséhez a magyar egészségügyi ellátásban.
Meseterápia kórházakban
2009
2009 őszén hazai és nemzetközi szakemberekkel együttműködésben indítottuk el a Meseterápia kórházakban (EGT/NCTA) projektünket. A projekt végére, 2010-re két kiadványt is készítettünk a témában. A kiadványok célja az volt, hogy segítsük mindazokat a beteg gyerekekkel foglalkozó szakembereket, s rajtuk keresztül a gyerekeket és családjaikat, akik meséket és történeteket szeretnének alkalmazni a lelki rehabilitációban. A Mosoly Alapítvány módszertani kiadványsorozatának első kötete a norvégiai tapasztalatainkból merítve, amerikai szakemberek bevonásával készült el. Az aranytök (link) című kiadványba olyan történeteket válogattunk, melyek traumát átélt gyerekeknek szólnak. A kötetben egyszerre biztosítottunk helyet két nagyon eltérő terápiás módszernek, technikának, megközelítésmódnak: az egyik a pszichológia felől közelít a mesékhez, terápiás történetek formájában, a másik pedig a mesemondás és a népmesék évezredes hagyománya felől. Nancy Davis, amerikai pszichológusnő, terápiás meséi átfogó képet vetítenek elénk azokról a problémákról, melyeket traumát átélt gyerekeknél tapasztalt és gyógyított a terapeuta. A kötet Laura Simms mesemondó és munkatársai által gyűjtött népmeséi pedig, melyek eredetileg a szeptember 11-ét átélt gyerekeket támogatták, a világ bármely részén, bármely életkorban segítséget nyújthatnak a traumán átesett gyerekeknek és felnőtteknek.
Művészet a gyógyulásért ‒ terapeuták továbbképzése Angliában
2009 nyarán a Művészet a gyógyulásért ‒ terapeuták továbbképzése Angliában (LdV-HU-08-PLM-2016, Leonardo mobilitási program) című projektben nyolc Mosoly-terapeuta látogatott el Angliába. Az Egyesült Királyságban sokrétű, és nagyon jó hírű művészetterápiás programok működnek, ezért volt prioritás számunkra, hogy erősítsük kapcsolatainkat hasonló profilú intézményekkel. Egyik partnerünk, a Birminghami Művészetterápiás Központ (Birmingham Center for Art Therapies) volt, mely 1993 óta segíti minőségi művészetterápiás programok szervezését Nagy-Britanniában. A szervezet egyik fő profilja a terapeuták, gondozók folyamatos képzése volt szemináriumok bonyolításával, valamint írott és audio-vizuális anyagokban gazdag könyvtárán keresztül. A központ maga is szervezett képzőművészeti, zeneterápiás, dráma, tánc- és mozgásterápiás foglalkozásokat gyerekeknek, melyeket megtekinthettek szakembereink. Ezen kívül kórházi zeneterápiás foglalkozásokon, illetve autista fiatalok bentlakásos intézményében is jártak a Mosoly-terapeuták. Szakembereink több olyan konkrét technikát, gyakorlatot sajátíthattak el a tanulmányúton, amelyeket aztán itthon a Mosoly csoportokban is alkalmaztak.
How to help in the right way? The mutual training of art therapists in service of European children living with help
2008
2008 augusztusában alapítványunk képviseletében tíz terápiás szakember Bergenbe (Norvégia) utazott együttműködő partnerünkhöz, a Norway’s Regional Centres for Child and Adolescent Mental Health szervezethez, a How to help in the right way? The mutual training of art therapists in service of European children living with help (07/002/NA/N-157 számú pályázat, Norvég Alap Mobilitási Program) című projekt első lépéseként. Csapatunk az egy hetet maximálisan kihasználva több előadáson és művészetterápiás foglalkozáson vett részt. Itt találkoztunk először a storytelling technikával és Nancy Davis terápiás történeteivel, amelyből aztán a meseterápiás projektünk ötlete is megszületett. Ezt követően a norvég delegáció látogatott Magyarországra a Mosoly művészetterápiás foglalkozásainak megismerésére, a jó gyakorlatok cseréjének folytatására.
Az Európai Unióba vezető út 1000 éve
2005
Szintén 2005-benAz Európai Unióba vezető út 1000 éve (HU-11-029-2005-R2, Ifjúság 2000-2006 program) című projektben a spanyol Barcelona Voluntaria volt a partnerünk. A programsorozat egy ifjúsági csere keretén belül Magyarország és Spanyolország meghatározó történelmi korszakait dolgozta föl. A programban 12 magyar és 12 spanyol fiatal vett részt, akik különböző betegségekkel küzdöttek illetve állami gondoskodásban éltek. Az általuk készített műhelymunkák a felek kulturális örökségét mutatták be tapasztalati úton és különböző alkalmazott művészetek segítségével.
A Művészetterápia Barcelonában
2005-ben Adorján Kata, Alapítványunk vezetője Barcelonában járt tanulmányúton A Művészetterápia Barcelonában című projekt keretében (HU/04/PL/318 számú pályázat, Leonardo da Vinci mobilitási program). Ebben a nemzetközi együttműködésben a Mosoly partnere a Teresa Florenza Központ volt. Az ott eltöltött két hónap alatt számos új terápiás eszközt és módszert ismerhetett meg közelebbről Kata. A projekt lehetővé tette, hogy személyesen, a mindennapi munka során tapasztalhassa meg, hogyan épül fel egy művészetterápiás program, s a tanult új módszereket hogyan lehet a gyakorlatban alkalmazni.
Európai kultúrák – tanulás a művészetek segítségével
2004
2004. szeptember 5-15. között szerveztük meg első ifjúsági csereprogramunkat az Európai kultúrák – tanulás a művészetek segítségével (HU-11-097-2004-R2 számú pályázat, Ifjúság 2000-2006 program) című projektben. Az utazáson 12 magyar fiatal vett részt, akik 10 izgalmas napot tölthettek el spanyol fiatalokkal közösen Barcelonában. A résztvevők művészeti műhelyek keretében a kulturális különbségekkel foglalkoztak, valamint bemutatták egymásnak saját országuk kultúráját, és megismerhették, hogyan élnek ma a fiatalok a két Európai Uniós országban.