Segíteni szeretnék!
Telefon: +36 (1) 501-4618, +36 (1) 501-4619 · Adószám: 18674190-1-41 · Bankszámlaszám: Raiffeisen Bank 12001008-00101932-00100001
EN

Blog

Írások a Mosoly Alapítvány mese- és művészetterápiás foglalkozásairól, szakmai munkájáról

Varga Andrea Helena
May
18
2018

Mégis mi értelme az adó 1 százaléknak?

A Mosoly Alapítvány idén is nagyon számít az adó 1 százalékos felajánlásokra, hiszen a szervezet adományokból működik, és így nyújt ingyenes terápiás foglalkozásokat az ország három pontján. A foglalkozások résztvevői olyan súlyosan beteg gyerekek, akik lelki támogatása elengedhetetlen ahhoz, hogy szembe tudjanak nézni az őket érő megpróbáltatásokkal. Varga Andrea Helenát, a Mosoly operatív vezetőjét arról kérdeztük, miért kiemelten fontos, hogy a személyi jövedelemadó 1 százalékát felajánlják a magánszemélyek, és így segítsenek egy-egy jó ügyet.

  • Miért különleges a Mosoly Alapítvány tevékenysége, hogyan segít a gyerekeknek?
  • Ingyenes terápiás szolgáltatásokkal segítjük a súlyosan és krónikusan beteg gyerekek gyógyulását, a testi gyógyítást lelki támogatással kiegészítve. Tevékenységünk nemcsak egy kórházhoz vagy kórházi osztályhoz köthető, az országban három helyen, több osztályon is elérhetőek vagyunk, de kórházakon kívül, hosszú távú terápiás csoportokat is szervezünk. Ez önmagában is különleges, hiszen évente körülbelül 10 különböző terápiás programra látunk rá folyamatában és eredményét tekintve, melyek különböző környezetben, különböző célcsoportokkal folynak. Számokban ez évente körülbelül 450 darab 90 perces terápiás foglalkozást jelent, melyet 16-18 képzett és felkészült szakember közreműködésével tudunk megvalósítani és folyamatosan nyomon követni. Tulajdonképpen erről szól ez a szakmai blog, ahova most egy poszt erejéig bekapcsoljuk az 1%-os felajánlások témáját is. De nem tennénk, ha nem lennénk arról meggyőződve, hogy mindez ide tartozik, hiszen ezeknek a kampányoknak a közhasznú tevékenységek állnak a középpontjában, tehát az, hogy valójában mit is csinál egy nonprofit szervezet, milyen társadalmi hatást ér el, vagy kíván elérni a felajánlásokból. Ezeknek az alapkövét jelentik nálunk a terápiás foglalkozások, melyek – ahogy a későbbiekben látni fogjuk – sok minden mást is meghatároznak, az adományszervezési gyakorlatunkat is beleértve.

Alkotás a Mosoly Alapítvány terapeutájával a steril bokszban

  • De hogy a kérdésedre érdemben is válaszoljak, szerintem nem is csak igazán az a különleges, amit csinálunk – hiszen „csupán” valós igények alapján nyújtunk szolgáltatásokat az egészségügyben kitapintható kapacitáshiányt kiegészítve – hanem az, hogy azt hogyan csináljuk mindezt. Egyfajta rendszerszemléletben gondolkodunk, és építjük a Mosolyt mind a szakmai programokat tekintve, mind a szervezet működése szempontjából.
  • Kifejtenéd ezt bővebben?
  • Ahogy a blog előző posztjaiból is kitűnik, a szakmai programokban dolgozó Mosoly terapeuták magasan kvalifikáltak és különböző gyakorlati módszertani tudással és készségekkel rendelkeznek. Sokan közülük nagyon kemény, embert próbáló terepen szereztek szakmai tapasztalatot, állandó tanulás és önismereti fejlődés mellett. A különböző városokban és különböző programokban dolgozó terapeutákból álló szakmai csapatot fogjuk össze egy egységes szakmai monitoring rendszerrel. Folyamatosan figyeljük, mi működik, mire van szükségük – szupervízió, képzés, tapasztalatcsere – és ehhez próbáljuk megteremteni a szakmai és pénzügyi feltételeket. Erről szól a szakmai oldal koordinációja dióhéjban. Az adományszervezésen dolgozó csapat pedig azon dolgozik folyamatosan, hogy a terápiás programokhoz biztosítsa az erőforrásokat.

Az átláthatóság kérdése mind szakmai, mint pénzügyi értelemben nagyon fontos.

  • Nem csak azért kell átláthatónak lenni, mert most az a trend és így több pénzre tehetünk szert – bár ugye az sem utolsó szempont -, hanem elsősorban azért, mert mi, nonprofit szervezetek mások pénzéből dolgozunk, átvitt értelemben tőlük kapjuk a felhatalmazást és a megbízást arra, hogy hatékonyan költsük el a forrásainkat a klienseink érdekében. Nem az fizet, aki igénybe veszi a szolgáltatást és az nem tapasztalja meg a szolgáltatás minőségét, aki fizet érte. És ha nem figyelünk eléggé, akkor a minőségi szolgáltatás – hatékony pénzszerzés mérleg felborul. Ezért muszáj, hogy nonprofit szervezetként is magas szakmai színvonalat és, ugyanolyan hangsúllyal, hatékonyan menedzselt szervezetet építsünk, ahol van kapacitás az adományok megszerzésére is. A klienseink – a mi esetünkben a gyerekek, a szülők, az egészségügyi intézmények – ezt igénylik, és a programokat finanszírozó támogatók is ezt várják el. Ehhez persze fontos, hogy szervezeti és program szinten is legyen tudatos tervezés, legyenek jól működő, szervezetre szabott kontrolling rendszerek. Ez sokszor nagy feladatnak tűnik egy ilyen kis szervezetben. De ha ez a rendszer elég jól működik, akkor szakmai függetlenséget ad, és a hosszú távú fenntarthatóság ígéretét is hordozza. Persze fejlődni mindig van hova…

  • Egy alapítvány operatív vezetőjeként miért tartod fontosnak, hogy az adó 1 százalékukat felajánlják az emberek?
  • Az 1% egy nagyon speciális támogatási forma. Páratlan lehetőség ez a hazai szervezeteknek, ugyanakkor talán a legnagyobb kihívás is. Az adófizető minden évben csak egy szervezetet választhat – most ne soroljuk ide az egyházaknak juttatható 1%-ot -, és ezért a támogatásért száll minden olyan szervezet versenybe, amely az 1%-os támogatásért indul. A kampányban első ránézésre vitathatatlan előnye van azoknak a jól ismert nagy szervezeteknek, akik minden évben toplistások ebben a versenyben, figyelemreméltó múlttal és nem elhanyagolható kommunikációs kampánybüdzsével. Ugyanakkor rengeteg kisebb szervezet is látunk, amelyek inkább integrált kommunikációs kampánnyal, főként a social media lehetőségeit kihasználva tudják hallatni a hangjukat. Fontos, hogy ők is megtalálják helyüket a kampányban. A tudatosan tervezett, jól felépített kampány nemcsak arról szól, hogy száz vagy több tízmilliós bevételt szeretnék ebből az egy forrásból, hanem arról, hogy az én költségvetésemnek és bevételi terveimnek, ismertségemnek megfelelően be tudom-e lőni azt az optimumot, amit befektetek és visszakapok egy ilyen kampányból. A civil szféra egyik nagy erénye a sokszínűség, ezért nagyon fontos, hogy nagy országos és kisebb, helyi szervezeteknek is legyen társadalmi támogatottsága és 1%-os bevétele, ez a közhasznúsági mutatók miatt is szempont. A szervezetek számára ez egy jó versenyhelyzet, jól tervezett, hatékony kommunikációra sarkalja őket.

Az 1%-os felajánlás a támogatók oldaláról is nagy tudatosságot kíván.

  • Első lépés, hogy odafigyel-e az adóbevallásnál, vállalja a plusz macerákat és felajánlja az 1%-ot, ha igen, akkor hogyan, milyen szempontok alapján választja ki a szervezetet, és végül, hogy helyesen tölti-e ki a nyilatkozatot. Azt tudjuk, hogy az előző években az adófizetők nagyrésze felajánlotta az 1%-át, ami jó hír. Ugyanakkor a felmérések szerint elég sok a hibás nyilatkozat és ez a fel nem ajánlott adományokkal együtt egy nagyon nagy összeg, tavaly körülbelül 600 millió forint volt, ennyi ragad bent az államkasszában. Tehát ha tudatos és sikeres adományozó akarok lenni, akkor minderre figyelnem kell. Cserébe támogathatok egy számomra fontos társadalmi ügyet úgy, hogy nekem ez nem kerül semmi pénzembe, csupán egy kis odafigyelésbe. Kicsit olyan ez, mint a tudatos vásárlás.
  • Hogyan tudok jól választani? Mi garantálja, hogy jó helyre kerül az 1 százalékom?
  • A tudatos támogatók több helyen is utánanézhetnek, hogy kinek ajánlják fel a támogatást. Ma már rendelet szabályozza azt, hogy egyáltalán ki indulhat az 1%-ért, a szervezetek NAV által regisztrált listában kell szerepelnie és számos követelménynek kell megfelelnie. Információs honlapok (pl. adjukossze.hu, ado1szazalek.com) segítenek a számunkra megfelelő szervezetek megtalálásában és sok hasznos gyakorlati információban. A civil szervezeteknek minden évben számot kell adni egy bevallás formájában külön az 1%-os támogatások felhasználásáról. Ha egy szervezetet évről-évre újra látunk a kampányban, nagy valószínűséggel megfelel az előírt minimum kritériumoknak. A szervezeteknek az egyszerűsített beszámolójukat a közhasznúsági melléklettel együtt minden évben közzé kell tenniük. Ha számomra szimpatikus egy civil szervezet a kampányban, nem árt, ha ránézek ezekre a dokumentumokra, a könyvvizsgálói jelentés, a közhasznúsági melléklet részletezettsége, a hozzá csatolt szakmai beszámoló mind arról tanúskodik, hogy valós tevékenységre épülő, átlátható, a forrásait felelős módon felhasználó szervezettel van-e dolgom. Persze nagyon fontos az is, hogy a szervezetről már mit hallottam, milyen tapasztalataim vannak vele kapcsolatban. A támogatások nagy részét a szimpátia és az ügy iránti elkötelezettség dönti el, ezt viszont mindig lehet árnyalni azzal, ha a szervezet átlátható módon, tisztán kommunikál, könnyen hozzáférhetőek az azt bizonyító dokumentumok.

  • Mi az, amit egy alapítvány tenni tud az adó 1 százalékos felajánlásokból?
  • Sok mindent! Tudni kell, hogy az 1%-os bevételeket az alaptevékenységként meghatározott közhasznú vagy közcélú tevékenységekre lehet felhasználni. A törvény 25%-ban limitálja a szervezet fenntartásával, működésével kapcsolatos költségeket, 10%-ban a marketingköltéseket, ez azt jelenti, hogy legalább 65%-ot programköltségekre kell fordítani. A Mosoly Alapítvány évente körülbelül 3-4 millió forintot gyűjt az 1%-os felajánlásokból, ami első ránézésre nem sok, de nagyon fontos része a szakmai programok finanszírozásának. Ez az összeg nagyjából elég egy terápiás program évi megfinanszírozására, valamit a hozzá kapcsolódó szervezési és fejlesztési költségek egy részére. Ha általánosságban kórházi programokban gondolkozunk, akkor ez azt jelenti, hogy 60-70 kisgyerek és szülei ingyen jutnak mese vagy művészetterápiás támogatáshoz a kezelések alatt. Ez nagy ajándék. A tavalyi évben felajánlott adó 1 százalékokat legnagyobb részben a Pécsi Tudományegyetem Gyermekgyógyászati Klinikájának Onko-hematológiai Osztályán tarott terápiákra használtuk fel.
  • Vannak tervek arra, hogy ez a bevétel növekedjen a jövőben?
  • Igen, de a mi csekély fokozatos növekedésben hiszünk. A Mosoly egy kis szakmai szervezet meglehetősen szűkös kommunikációs büdzsével. Így mi is inkább az integrált kommunikációs kampányokkal tudunk labdába rúgni, ez a blog is ennek a része az idén. Hála az adományszervezésben dolgozó munkatársaim kreativitásának, számos felajánlást kapunk média megjelenések és kreatív munkák terén is. Fontos számunkra minden 1%-os támogatás, hiszen minden adomány abban segít, hogy a Mosoly terápiákat a jövőben is magas színvonalon tudjuk folytatni.

Adója 1 százalékával támogassa a Mosoly Alapítvány munkáját. Az adóbevalláshoz szükséges nyomtatványt itt találja.

Kiemelt támogatóink

Adományozok

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában.
Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk.
This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Adatkezelési tájékoztatóPrivacy Policy

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás